free web hit counter

پروانه معصومی با نقش های شناسنامه دار

مجموعه: دسته‌بندی نشده, عکس, عکس بازیگران زن تعداد بازدید: 429
پروانه معصومی با نقش های شناسنامه دار

پروانه معصومی با نقش های شناسنامه دار

در این گزارش از آناپیک مصاحبه کوتاهی با پروانه معصومی خواهیم داشت و نظر او را درباره کارهایی که انجام داده است را جویا می شویم و از او می خواهیم که درباره فیلم نامه های فیلم های امروزی برایمان سخن بگوید.

اواسط دهه پنجاه بهرام بیضایی فیلم مهجورمانده «کلاغ» را ساخت که بازیگر جدیدی(پروانه معصومی) را به سینما معرفی نمود؛ زنی با چشمان درشت مشکی و پوستی مهتابی رنگ که در کوچه و پس کوچه های قدیم تهران در به در به دنبال گمشده اش می گشت. زنی که یادآور دوران جوانی «آنا مانیانی» بازیگر معروف سینمای ایتالیا بود.

نام این بازیگر پروانه معصومی است. پروانه معصومی در دهه شصت در دورانی که سینما و تلویزیون از جریان ستاره سازی دور شده بود و بازیگران شاخص زن و مرد سینما و تلویزیون در دهه قبل یا مهاجرت نموده بودند و یا اجازه بازی نداشتند تبدیل به یک چهره محبوب و پرکار در سینما و تلویزیون شد و چند باری سیمرغ بهترین بازیگر را به دست آورد و هنوز هم عاشقان ملودرام نقش او را در فیلم «گل های داوودی» در نقش مادر از یاد نبرده اند.

 بهرام بیضایی, کلاغ, پروانه معصومی, گل های داوودی, جستجو در شهر

 

معصومی در دهه پنجاه با همکاری سینماگران متفکر، پیشرو و روشن فکر مثل بهرام بیضایی بیشتر به عنوان یک بازیگر فیلم های خاص و روشنفکری مطرح شد اما در بعد از انقلاب اسلامی بازیگری بود که در تمام گونه های سینمایی کار می نمود. با ناصر تقوایی در «ناخدا خورشید» همکاری کرد و شد زن جنوبی، در فیلم «جستجو در شهر» شد یک زن خاکستری که برای رفتن به خارغ قید فرزندش را می زند و در ملودرام موفق و پرفروش «گل های داوودی» تبدیل شد به نماد یک مادر سنتی و اصیل ایرانی.

معصومی تحصیلاتش را در دانشکده زبان های خارجی دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی) تمام کرد. نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم کوتاه «سفر» بازی نمود.

فیلم های سینمایی «جهیزیه برای رباب»، «شکوه زندگی»، «وعده دیدار»، «تماس»، «ترنج»، «چمدان»، «تاتوره»، و «غریبه و مه» و سریال های «پلیس جوان»، «دریایی ها»، «راه دوم»، و «امام علی (ع)» و «یوسف پیامبر»، از جمله آثار کارنامه بازیگری پروانه معصومی می باشند.

معصومی بیش از یک دهه است که زندگی در تهران پر از شلوغی را ترک و ساکن روستای طاهرگوراب صومعه سرا شده است و البته همین دوری از حاشیه ها است که باعث شده همچنان درباره بازیگری و سینما با آرامش و البته خاطرجمع سخن گوید.

 

 بهرام بیضایی, کلاغ, پروانه معصومی, گل های داوودی, جستجو در شهر

 

اغلب بازیگران میان سال معتقدند کمتر فیلم نامه خوبی در سینما و تلویزیون ایران نوشته می شود که آدم های میان سال دارای شخصیت پردازی درست در آن قرار داده باشند. نظر شما در این باره چیست؟
ببینید، در سال های اخیر در سینما و تلویزیون کمتر فیلم و یا سریال خوبی ساخته شده است که بخواهیم این مسئله و دلایلش را آسیب شناسی نماییم. اغلب قهرمان های آثار جوان هستند و شاید چون در سینما بیشتر مخاطبان جوان اهل فیلم دیدن می باشند تهیه کننده و کارگردان با چنین رویکردی به نویسندگان پیشنهاد نوشتن می دهند.
دغدغه بازگشت سرمایه نیز بر خیلی از مسائل از جمله همین فیلم نامه نویسی تاثیرات زیادی داشته است. می شود با برنامه ریزی فیلمنامه هایی نوشت که شخصیت پردازی قهرمان های میانسال آن در خط داستانی دراماتیزه شده باشد و این فیلم ها مثل برخی از آثار دهه شصت مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند.

در همین سال های گذشته فیلم هایی مثل «خانه ای روی آب» و یا «یک بوس کوچولو» بودند که قهرمان هایشان آدم های باتجربه ای بودند و چون دارای تجربه و جهان بینی بودند و سرد و گرم روزگار را چشیده بودند مخاطب می توانست در خط سیر داستانی فیلم نامه با آنها همراه بشود.

 بهرام بیضایی, کلاغ, پروانه معصومی, گل های داوودی, جستجو در شهر

الان که به گذشته نگاه می کنید و کارنامه تان را مرور می کنید به کدام یک از نقش هایتان تعلق خاطر بیشتری حس می کنید؟

در نزدیک به پنج دهه که به بازیگری مشغولم، تلاش  نموده ام نقش هایی را بازی کنم که دارای کنش باشند و شناسنامه داشته باشد. حتی این مسئله را در فیلم هایی که در اوایل انقلاب ساخته می شد و حضور زنان، حداقلی بود رعایت نمودم. در آن سال ها فیلم هایی مثل «راه دوم» را در کنار ناصر طهماسب و یا «جستجو در شهر» را در کنار جمشید گرگین بازی کردم. در هر دو فیلم زن ها هویت داشتند و برای خواسته شان تلاش می نمودند.
در «جستجو در شهر» نقش مادر جوانی را بازی نمودم که اوایل انقلاب شوهر و پسر نوزادش را برای زندگی به خارج از کشور ترک می کند و بعد از چند سال پشیمان می شود و برای دیدن پسرش به ایران می آید و با شوهرش دچار چالش می شود اما در خواسته اش پافشاری می نماید.نقش هایم در سریال هایی مثل «پلیس جوان» و «دریایی ها» هم متفاوت و جذاب بودند. نقش «هاجر» در مجموعه «امام علی (ع)» هم یکی از افتخارات کارنامه بازیگریم است که با بازیگران بزرگی مثل داریوش ارجمند در کنار کارگردان توانایی مثل داوود میرباقری همکاری کردم.

منبع: آناپیک

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “پروانه معصومی با نقش های شناسنامه دار”